ZapDog

Voer voor Baasjes

Het Belgische Huisdieren Budget

golden-retriever_eukanuba.jpg Fedis, De Belgische Federatie van Distributeurs, publiceerde naar aanleiding van Werelddierendag een nieuwe rapport over het bestedingsgedrag van dierenbaasjes. 25000 Belgen werden ondervraagd en ook de winkels namen deel aan het onderzoek. We zetten de voornaamste vaststellingen op een rijtje:

  • Katten- en hondenbaasjes spenderen 43 euro aan voeding. De kwaliteit van dat voedsel verbetert jaarlijks. Voer in zakjes is erg in trek omwille van het gebruiksgemak. De verkoop van blikvoer daalt  en de accessoiremarkt voor huisdieren groeit.
  • 57% van de dierenvoeding en -accessoires wordt in ons land verkocht in super- en hypermarkten. Dierenspeciaalzaken hebben 19% van de omzet en tuincentra 7%. Het aantal winkels dat dierenvoeding en –accessoires voortdurend stijgt voordurend.
  • Het aandeel van het ‘betere’ voer (voeding met ingrediënten van superieure kwaliteit) voor katten en honden groeit. Honden eten meer droogvoer dan katten. De verschuiving van nat voer naar droogvoer zet zich verder door, bij hondenvoer iets sneller dan bij poezeneten.
  • Dierenvoeding blijft een monopolie van een aantal merken. Zij specialiseren zich steeds verder in segmentatie van het voedsel voor de verschillende rassen.  Ook voedsel aangepast aan de kenmerken van honden en katten (oud/jong/speels/actief/…) breidt uit.
  • De accessoiremarkt voor katten en honden gaat de luxetoer op met verzorgingsproducten op basis van planten, halsbanden met siersteentjes, zeer breed assortiment hondenjasjes, steeds grotere, mooiere kattenkrabpalen… Van deze markt wordt een belangrijke groei verwacht.

We verwijzen graag naar Fedis voor verdere info.

No comments yet»

Leave a comment